حسین رحیمی
مدیتیشن چیست ؟ به سادگی با معنای مدیتیشن آشنا شوید

مدیتیشن چیست ؟ به سادگی با معنای مدیتیشن آشنا بشید.

من مدت ها بود که به دنبال حقایق زندگی بودم. من چی هستم ، فلسفه ی زندگی چیست و … . گاهی معنای زندگی در شلوغی و گرفتاری های زندگی از دست میره. واقعاً ما چه چیزی از زندگی میخوایم . چرا زنده هستیم و چرا به دنیا اومدیم. چرا باید در زندگی این همه سختی رو تحمل کنم. در حقیقت من دنبال آرامش بودم تا بتونم این زندگی مادی رو تحمل کنم. همه جواب ها من رو به مدیتیشن رسوند. خب مدیتیشن چطور میتونه من رو به آرامش برسونه ؟ فقط یک جا بشینیم و چشم هامون رو ببندیم ؟ روی سیاهی تمرکز کنیم ؟ آخرش که چی ؟ خیلی مسخره اس. اما اینطور نیست. وقتی با معنای واقعی مدیتیشن آشنا بشید شما هم ممکنه به مدیتیشن علاقه مند بشید.
در خیلی از سایت ها و شبکه های اجتماعی مدیتیشن رو راهی برای باز کردن چاکرا ها و به خصوص باز کردن چشم سوم میدونن. در حالی که فقط این نیست.باز کردن چاکرا ها میتونه یکی از ویژگی های مدیتیشن باشه که در این مقاله هم چاکرا ها مورد بحث ما نیست.
هدف اصلی مدیتیشن آرامش هستش و این آرامش هم خودش معنا و مفهوم خاص خودش رو داره.

آرامش چیه ؟

آرامش یعنی احساس خوبی داشتن. یعنی منظم شدن تنفس و نظم به افکار.
گاهی رسیدن به آرامش مشکل است . مشکلات زندگی و چالش های پیش رو میتونه آرامش رو از آدم بگیره. افراد کمی هستن که خیلی زندگی لاکچری دارن و اوقات فراقت رو د طبیعت و کنار ساحل میگذرونن. پس راه حل برای افراد عالی چیه ؟ تا این لحظه بهترین کار مدیتیشن هستش. مدیتیشن یعنی ایجاد شرایط طبیعت . اگر اشتباه نکنم مدیتیشن به صورت مصنوعی شرایط طبیعت رو فراهم میکنه تا ذهن بتونه خودش رو بازسازی کنه تا بخش های مختلف مغر فعال بشه.

مدیتیشن چیه ؟

فرض کنید شما یادداشت های زیادی رو در طول مدت زندگی نوشتید و همه پخش هستن. شما هم قصد دارین از این یادداشت ها یک کتاب بنویسید ، خب اولین کاری که باید بکنید اینه که به این یادداشت ها نظم بدین و جای هر موضوعی رو مشخص کنید.
مدیتیشن هم دقیقاً همین کار رو انجام میده. یعنی به افکارتون نظم میده. البته شما قرار نیست کار خاصی انجام بدین. همین که ذهن رو آروم کنید، مغز شما شروع به مرتب کردن افکار میکنه و همین باعث میشه بخش های مختلف مغز فعال بشه. با مرتب شدن افکار و فعال شدن بخش های مهم مغز ، شما به آرامش میرسید و راه حل های خوبی برای مشکلات به ذهنتون میرسه. تعریف دیگه از مدیتیشن در واقع ورود به حالت آلفا هستش که در پست کامل به زودی در مورد ۵ حالت فعالیت مغز مقاله مینویسم.

انواع مدیتیشن :

مدیتیشن فقط یکجا نشستن و تمرکز کردن نیست. دقیقاً مدیتیشن نشسته وقتی انجام میشه که شما از مدیتیشن طبیعی دور باشید. وگرنه مدیتیشن انواع مختلفی داره که در ادامه همه رو شرح میدم.


۱٫ رقص :
از رقص میشه به عنوان یکی از شاد ترین مدیتیشن ها یاد کرد. رقص فعالیت مغز رو زیاد میکنه و به دلیل شادی آوری و دور شدن از افکار روزانه ، به مغز فرصت میده تا افکار رو مرتب کنه و باعث آرامش میشه.


۲٫ قدم زدن در طبیعت :
وقتی در طبیعت قدم میزنید و با طبیعت همسو میشید ، کم کم از افکار روزانه دور میشید و همین باعث میشه مغز فرصت مرتب کردن افکار رو داشته باشه. علاوه بر این از نظر علم فرکانس شناسی ، قدم زدن در طبیعت و مخصوصاً با پای پیاده ، باعث میشه فرکانس بدن شما با فرکاس شومان زمین یکی بشه و همین هم به آرامش درونی شما کمک زیادی میکنه .


۳٫ گوش کردن به موسیقی :
موسیقی هم میتونه به شما آرامش بده و کمی شما رو از افکار روزانه و مشکلات دور کنه . اما موسیقی خطرناک هستش و نباید هر موسیقی رو گوش کرد. در موسیقی ۳ نکته منفی وجود داره : اول این که موسیقی با فرکانس ۴۴۰ باعث آشفتگی بیشتر مغز میشه تقریباً همه موزیک هایی که این روز ها داره پخش میشه همگی با فرکانس ۴۴۰ منتشر میشن. اگر واقعاً دوست دارین موسیقی گوش کنید، با اپلیکیشن ۴۳۲HZ موسیقی گوش کنید تا فرکانس موسیقی همسو با فرکانس طبیعت بشه. در آینده مقاله کاملی در مورد این فرکاس ها و موسیقی ها قرار میدم. دوم این که اگر موسیقی غمگین گوش کنید، بیشتر شما رو به سمت ناامیدی و دلسردی و غم سوق میده ، پس سعی کنید اصلاً موسیقی غمگین گوش نکنید و وقتی حالتون بده اصلاً موسیقی گوش ندید و به طبیعت برید. سوم این که در بعضی آهنگ ها به صورت عمدی وارونه نگاری صورت میگیره که این وارونه نگاری مغز شما رو برای اهداف شوم شرکت ها و سازمان های چند ملیتی بازنویسی میکنه و این خودش نوعی برده داری مدرن هستش.
بهترین موسیقی که میتونه شما رو آروم کنه ، چیزی شبیه آهنگ های آلبوم “باران عشق” از “منوچهر چشم آذر” یا آهنگ های “یانی” هستش. این نوع آهنگ ها ترانه ندارن ولی ملودی بسیار زیبایی دارن که واقعاً آرامش بخش هستن.
۴٫ مدیتیشن مصنوعی :
در این نوع مدیتیشن شخص سعی میکنه با ایجاد سکوت درونی و تمرکز روی تنفس به مدیتیشن برسه. در مقاله بعدی این مورد رو توضیح میدم.

سخن پایانی :

امروزه مدیتیشن بهانه ای شده برای کسب درآمد افراد سودجو. در حالی که جهان در بحران به سر میبره افرادی شیاد مردم رو به کلاس ها و بسته های آموزشی مدیتیشن و باز کردن چاکرا ها دعوت میکنن و پول زیادی به جیب میزنن.
از نظر من اگر خواستار یک دنیای آرام و آزاد هستیم باید بهترین آموزش ها رو به رایگان در دسترس عموم قرار بدیم. کما این که بعضی از کتاب ها اونقدر ارزشمند هستن که فقط هزینه چاپ و پخش اون کتاب از مشتری گرفته میشه. اگرچه مبلغی هم برای اون آموزش ها گرفته میشه ولی در مقابل اون آموزش ناچیز هستش. ولی در مورد مدیتیشن که بسیار یادگیری ساده ای نداره ، درست نیست که پیچیدگی هایی رو بهش داد. حتی آموزش باز کردن چاکرا ها هم خیلی سادس و بیشتر به تمرین نیاز داره تا به پیچیدگی.
کل بحث مدیتیشن و چاکرا ها رو میشه در یک جلد کتاب خلاصه کرد.
در مقاله های بعدی در مورد نحوه صحیح مدیتیشن صحبت میکنم. ولی در اینترنت هم مقاله ای رو دیدم که راهنمای خوبی در مورد مدیتیشن قرار داده. توصیه میکنم مقاله “آموزش مدیتیشن به زبان ساده” رو بخونید. من از خوندن این مقاله لذت بردم. با این حال خودمم یک مقاله کوتاه و خلاصه در مورد آموزش نحوه صحیح مدیتیشن قرار میدم.

1 دیدگاه

پاسخی بنویسید

ارتباط با من در واتس اپ
ارسال به واتس اپ